Vi valgte Telavox, fordi alt var så enkelt.
Magnus Henrichson
IT-chef hos Löfbergs
Om virksomheden
Löfbergs er en traditionsrig kaffeleverandør med over hundrede år i branchen. Virksomheden blev grundlagt i 1906 i Karlstad af de tre brødre Josef, Anders og John Löfberg. I dag er Löfbergs en af de største kaffeleverandører i Norden.
Foretagnet har en omsætning på 1,9 milliarder svenske kroner og beskæftiger lidt over 350 medarbejdere i syv lande.
Udfordringen
Magnus Henrichson er IT-chef hos Löfbergs og indså, at deres kommunikationssystem begyndte at være forældet. Han var desuden afhængig af en ekstern leverandør for at kunne foretage ændringer. Magnus begyndte derfor at undersøge alternativer, og valget stod til sidst mellem Telavox og Telia.
Juster omstillingen selv
“Telavox imponerede, fordi man kan gøre så meget selv – bygge og justere omstillingen, bestille nye SIM-kort, tilføje og fjerne brugere, oprette egne svargrupper og udvide dem. Men det var vigtigt for os at få adgang til Telias netværk og blive lige prioriteret som en Telia-kunde. I sidste ende fik vi det bedste fra to verdener: Telavox og god dækning, fordi Telavox opererer i Telias netværk”, siger Magnus.
Spændt og bekymret før opstart
At skifte teleudbyder er altid nervepirrende for en IT-chef, og onboardingen var Magnus særligt nervøs for – hans største frygt var, at man hverken ville kunne ringe ud eller modtage opkald.
“Jeg sov ret uroligt den nat, men det gik over al forventning. Vi oplevede ingen nedetid og fik klaret alt allerede klokken halv seks om morgenen; derefter var alle i gang på en halv time. Jeg trak en lettelsens suk, for selvom meget kommunikation foregår via digitale kanaler, ville det have været hårdt, hvis man hverken kunne ringe ind eller ud. Vores kundekontakt via telefon betyder meget for os”, siger Magnus.
Både en sælger og en projektleder fra Telavox havde i samarbejde med Magnus forberedt uddannelser for Löfbergs, både via workshops på stedet og digitalt.
Telavox til London kontoret
Magnus fremhæver, at onboarding også i England gik gnidningsfrit.
“Vi benyttede lejligheden til at skifte telefonsystem til Telavox i forbindelse med, at vores to selskaber flyttede ind på samme kontor. Selvom der arbejder færre i Storbritannien, har vi flere svargrupper og flere faste telefoner”, siger Magnus.
Den første generation af Löfbergs tager en kaffepause.
Løsningen
Et samlet selskab
Magnus siger, at Telavox er blevet godt modtaget af medarbejderne. Udfordringen er at få kollegerne til fuldt ud at tage del i alle funktionerne. Han deler information via intranettet, fremhæver gode eksempler og forsøger at få brugerne til at lære af hinanden. Der findes også en introduktionsplan for IT og telefoni for nyansatte.
“I den gamle løsning havde vi ingen app, men nu er det meget nemmere at finde kolleger, se hvad de arbejder med, og hvilken status de har – om de er til møde, på barns sygedag eller på ferie. Det er langt lettere at få overblik over hele virksomheden, uanset om man sidder i England eller Sverige. Det føles som et mere samlet selskab”, siger Magnus.
"Nu er det meget nemmere at finde kolleger, se hvad de arbejder med, og hvilken status de har – om de er til møde, på barns sygedag eller på ferie."
Magnus Henrichson
IT-chef hos Löfbergs
Resultatet
Løbende dialog med dem, der har udviklet produktet
Telavox udvikler alt selv, og det værdsættes af IT-chefen, som dermed kan føre en direkte dialog med udviklingsafdelingen.
“Det er dejligt at have en løbende dialog med dem, der skaber produktet, og muligheden for at komme med forslag til forbedringer. Dette har aldrig været muligt med andre teleudbydere”, siger Magnus.
Virksomhedstelefoni – kulturelle forskelle har betydning
Löfbergs findes i syv lande: Sverige, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien, Letland, Estland, Litauen og Canada. Beslutningen om teleudbyder træffes lokalt i hvert land, og man har sine egne favoritter.
“De kulturelle forskelle spiller en rolle. Alle foretrækker forskellige løsninger, og det er en udfordring at finde den rette udbyder til alle landene. Jeg ville gerne have set en samlet løsning for hele koncernen, men ikke på bekostning af, at man mister noget lokalt”, siger Magnus.
Han er imponeret over Telavox’ succes og synes, det er sjovt at have en leverandør, der klarer sig godt.
“Når man har fulgt Telavox’ historiske udvikling og set selskabets stabilitet, bliver man imponeret. Som kunde vil man naturligvis gerne arbejde med en leverandør, der klarer sig godt. Hvis vi har en IT-leverandør, der er så kreativ, dygtig og samtidig så skarp på forretning, vil det også afspejle sig positivt på Löfbergs, afslutter Magnus.