SIP-trunking er et begreb, der ofte dukker op, når man taler om telefoni. Men hvad er en SIP-trunk? Hvordan fungerer SIP, og hvordan kan din virksomhed drage fordel af teknologien? Vi afklarer konceptet og fordelene ved teknologien.
Hvad er SIP?
SIP står for Session Initiated Protocol. Det er den protokol, der muliggør telefoni og VoIP-tjenester. Sidstnævnte er også kendt som IP-telefoni, bredbåndstelefoni og internettelefoni. En SIP-trunk er en virtuel telefonlinje, der giver dig mulighed for at foretage og modtage opkald over internettet. Både tale- og videoopkald samt chatbeskeder kan styres af en SIP-trunk.
Det kan sammenlignes med at foretage et opkald over det traditionelle analoge telefonnetværk, også kendt som PSTN (Public Switched Telephone Network). Det er et netværk, der består af kobberledninger og kræver en fysisk forbindelse mellem to punkter for at foretage et telefonopkald. I lang tid var det rygraden i al telekommunikation.
Men den tid er ved at være forbi. I stedet vokser efterspørgslen efter digitale telefonitjenester og cloudbaserede telefoniløsninger, SIP-trunking, IP-telefoni og cloud switches hele tiden.
Hvad er en SIP-session og en SIP-telefon?
En såkaldt SIP-session er ganske enkelt et opkald eller en session via en SIP-trunk. Med SIP kan man etablere sessioner mellem to parter, en modtager og en afsender. Man kan også parkere og viderestille opkald og tilføje flere deltagere i løbet af sessionen.
En SIP-telefon er det samme som en VoIP-telefon eller en softphone. Det er bare forskellige navne for telefoner, som du kan bruge til at foretage VoIP-opkald. SIP-telefoner kan være både software- og hardwarebaserede. En hardware-SIP-telefon fungerer stort set som en almindelig telefon, men den kan modtage og foretage opkald over internettet i stedet for det traditionelle telefonnetværk. Softwarebaserede SIP-telefoner kan i stedet lade computere fungere som telefoner.
Sådan fungerer en SIP-trunk
En SIP-protokol er tekstbaseret og svarer til en HTTP-protokol. SIP er industristandarden for kommunikation via stemme og video over internettet eller et intranet. SIP bruger til gengæld VoIP til at sende information over internettet. Så du bruger en SIP-trunk line i stedet for en traditionel telefonlinje, uanset om du ringer til din kollega på et andet kontor eller videochatter med nogen internt.
Når der kommer et indgående opkald, dirigeres det gennem dit nuværende telefonsystem ved hjælp af signaloplysninger, der gør det muligt for din telefon at vide, hvor den skal sende opkaldet hen.
Med SIP-trunks kan du foretage opkald over internettet til hvem som helst – uanset om de bruger VoIP eller PSTN. SIP-trunking fungerer med en SIP-kompatibel telefoncentral. Det erstatter dermed de traditionelle kobberlinjer.
En SIP-trunk kan håndtere flere SIP-kanaler/SIP-linjer, og hver SIP-kanal håndterer et opkald, ligesom en traditionel telefonlinje. Men med gamle telefonlinjer var det tidskrævende og vanskeligt at tilføje flere kanaler i virksomheden. En SIP-trunk kan håndtere et ubegrænset antal kanaler, så du behøver kun én SIP-trunk. Hvor mange SIP-kanaler, du har brug for, afhænger af, hvor meget du ringer inden for virksomheden.
Hvad kræves der for at bruge SIP-trunking?
Alt, hvad du behøver, er en forbindelse i form af et internetabonnement og en SIP-kompatibel PBX, som trafikken kan sendes til. De fleste nye PBX’er er SIP-kompatible, men hvis du har en ældre PBX, der er designet til det gamle telefonnet, skal du opgradere til en IP PBX.
De største fordele ved at bruge SIP-trunking
En stor fordel ved SIP-trunking er, at det er fremtidssikret. Internettet vil stadig eksistere om 100 år – selv om det måske er designet anderledes. Uanset hvad vil der være muligheder for at forbinde opkald på en lignende måde i lang tid fremover.
SIP-trunking er også en stærk og sikker teknologi. Uanset om det er et telefonopkald eller en videokonference, er der ingen, der ønsker, at deres opkald bliver hacket. Hvis din forbindelse går ned, sikrer SIP-trunking, at dine opkald automatisk omdirigeres efter et par sekunders afbrydelse.
Reducerede omkostninger
Der er mange fordele ved at foretage opkald over internettet i stedet for det analoge telefonnetværk. Den måske mest åbenlyse forskel, og det, der tiltrækker mange, er de reducerede omkostninger, som SIP kan tilbyde. Nogle af grundene til, at du kan reducere omkostningerne til telefoni, er følgende:
- Lavere startomkostninger – du behøver ikke at investere så mange penge fra starten.
- Lavere opkaldsomkostninger – du ringer gratis mellem dine forbundne kontorer.
- Reduceret antal faste abonnementer.
- Du behøver ikke at betale for vedligeholdelse af en bestemt operatørs linjer.
- Lavere månedlig linje- og DID-leje, da du ikke skal betale for at skifte til flere linjer.
- SIP-trunking giver dig mulighed for at bruge lokale og gratis numre, der går til den samme SIP-trunk.
- Du behøver kun at vedligeholde ét netværk, fordi SIP-trunking kører over dit datanetværk. Du kan derfor skære ned på de ressourcer, du skulle bruge på at administrere PSTN-netværket.

Forbedret fleksibilitet
SIP-trunking er en skalerbar løsning, der giver dig mulighed for at være fleksibel. Hvis din travleste periode er omkring jul og nytår, kan du skalere op, når du ved, at opkaldstrafikken vil være mere intens, og så fjerne de ekstra linjer i lavsæsonen. Hvis du vil tilføje flere telefonlinjer, vil det tage lang tid at installere, hvis du bruger det traditionelle telefonnetværk.
Med SIP-trunking er du ikke afhængig af en geografisk placering, men du ringer gratis mellem alle kontorer, uanset land. Så det er ligegyldigt, om dine medarbejdere arbejder hjemmefra eller i udlandet – opkaldsomkostningerne er gratis, når du bruger dit internetabonnement.
Med SIP-trunking kan du i stedet hurtigt tilføje flere trunks og kanaler med DID (Direct Inward Dial) – det tager normalt kun et par minutter at sætte op. Da SIP-trunking muliggør DID, kan alle på kontoret have deres egen SIP-linje. Som vi nævnte tidligere, er det heller ikke noget problem, hvis du flytter kontor eller åbner et nyt – du kan stadig bruge de samme numre.
Vil du vide mere?
Hos Telavox kan vi hjælpe dig med alt, hvad der har med SIP, VOIP, mobiltelefoni og PBX-tjenester at gøre. Book en gratis demo og lær mere om mulighederne!