Chat bruges af 84 procent af den svenske befolkning ifølge den seneste undersøgelse fra Internet Foundation of Sweden (ISS). De fleste kommunikerer stadig via e-mail, hele 97 procent, men chat er lige i hælene på dem, og på arbejdspladsen er der flere fordele ved at chatte med kollegerne.
Et hurtigt og effektivt kommunikationsværktøj
I Sverige har chat længe været en del af både arbejde og fritid. På arbejdet kan et praktisk chatværktøj hjælpe dig med at undgå at drukne i et hav af e-mails. Chat gør det nemt og bekvemt at kontakte kolleger og er med til at sænke tærsklen for kommunikation mellem kolleger. Det er et effektivt værktøj til at skabe interne sociale netværk i virksomheden, uanset hvor i verden kollegerne befinder sig.
– Chat udfordrer traditionelle hierarkier og bruges mere spontant uden et gennemtænkt formål, uanset titel. Det kan påvirke arbejdsmiljøet og gøre det mere demokratisk. E-mails føles mere eksklusive og opfordrer ikke i samme grad til dialog,” siger Sofie Eliasson, teamleder og udvikler hos Telavox.
Halvdelen af befolkningen bruger chat dagligt i Sverige 2020
Halvdelen af alle mennesker i Sverige chatter hver dag i 2020, næsten alle unge bruger chat eller instant messaging, og 57 procent af alle arbejdende mennesker i Sverige chatter dagligt.
– En af grundene til, at chats er begyndt at finde vej ind i flere og flere virksomheder, er, at mange unge mennesker, der er vokset op med MSN- og ICQ-chats, er kommet ind i erhvervslivet. De er vant til at kommunikere hurtigt og uformelt. For at tiltrække de yngre generationer skal man derfor have værktøjer, der lever op til deres forventninger,” siger Sofie.
Store gevinster
Chat hjælper også med at fremskynde kommunikationen, så man kan gå i dialog og svare hurtigere på spørgsmål.
– I stedet for at sende e-mails frem og tilbage sparer man en masse tid ved at chatte. Det hjælper også med at reducere misforståelser, fordi man nemt kan stille opfølgende spørgsmål,” siger Sofie.
Når det gælder sikkerhed, er chat også at foretrække. E-mails kan nemt komme i hænderne på den forkerte person.
– At sende en mail til den forkerte person er næsten sket for alle, og det kan have store konsekvenser, hvis den ender i de forkerte hænder. Med et chatværktøj reducerer du risikoen markant,” siger Sofie.
{{cta(‘8e763886-68c1-4376-90d2-694abdba4c42’)}}
Chat kan muligvis slå e-mail
I 2017 skete der en eksplosion i brugen af instant messaging og chat ifølge ISS-rapporten fra samme år. Siden 2014 er den daglige brug af chat næsten tredoblet. Sofie forudser, at interne chats på arbejdspladsen også i stigende grad vil erstatte e-mails.
– “Vi kan se på vores kunder, at chatten langsomt, men sikkert stiger, og at flere og flere indser fordelene ved at chatte med kolleger til både vidensudveksling, spørgsmål og frokostplaner”, siger Sofie.
Hvis vi ser på chat fra et globalt perspektiv, kan vi se, at 2,5 milliarder mennesker brugte chat mindst en gang om måneden i 2019. Dette tal forventes at stige til tre milliarder mennesker i 2022. Så selvom chat i Sverige – og resten af verden – måske ikke helt erstatter e-mail, vil den helt sikkert være der sammen med e-mail.
Tip: Ud over at bruge en chat til at kommunikere internt er en livechat på hjemmesiden en effektiv måde at øge leads, salg og kundetilfredshed på!