En cloud PBX er et mobilt omstillingsbord, der er meget mere end bare den teknologi, der forbinder din virksomheds telefonopkald. Med en cloud-baseret PBX får din virksomhed én løsning til al kommunikation: fra chat og telefoni til konferenceopkald og video.
En skycentral – mere end bare telefoni
En cloud PBX eller virtuel PBX er en moderne PBX, der håndterer virksomhedstelefoni. Ligesom de ældre versioner er den ikke fysisk bundet til et fast omstillingsbord, men indeholder alle de telefonifunktioner, der tilbydes af traditionelle, fysiske omstillingsborde, samt et væld af kraftfulde digitale kommunikationsværktøjer, hvoraf nogle kun er mulige takket være skyen.
Nutidens cloud-baserede centraler rummer en lang række kommunikationstjenester – fra digitale tale- og videoopkald, konferencegrupper, sms’er og tale- og videobeskeder til voicemail, der omskriver alle beskeder til e-mail, og meget, meget mere.
Hvordan fungerer en cloud-gearkasse?
En cloud-baseret PBX er baseret på software i skyen. Du kan foretage og modtage opkald ved hjælp af VoIP-telefoni (Voice over IP). Det fungerer, som om omstillingsbordet stod på dit kontor (men du behøver ikke at gøre plads til et fysisk omstillingsbord).
Den største fordel ved en PBX i skyen er den betydelige kvalitetsforskel i selve tjenesten. Din PBX-udbyder overvåger, vedligeholder og opdaterer løbende tjenester i skyen og sikrer, at du altid har adgang til den allernyeste teknologi og de nyeste funktioner.
Smarte funktioner i en cloud-baseret børs
En god cloud PBX indeholder en række smarte funktioner, som gør din arbejdsdag lettere og mere effektiv og forbedrer kommunikationen med kunderne.
Nogle smarte funktioner i et cloud-omstillingsbord:
- Status – opret profiler, så du altid ved, hvornår dine kolleger er tilgængelige, og de til gengæld kan se, om du f.eks. er til frokost eller på kontoret.
- Stemme- og videoopkald – ring til kolleger eller organiser en videokonference med kunder.
- Instant messaging – styrker det interne samarbejde, da man nemt og hurtigt kan skrive til hinanden internt.
- Henvisninger – Når man har hænderne fulde på arbejdet, er det svært at holde styr på sin telefon. Når der er meget at lave, er det en stor hjælp, hvis en anden kan tage imod opkald. Så stil bare opkaldet videre og stil den, der ringer, igennem.
- Knapvalg og IVR – For dem, der driver et hotel eller en café, er IVR fantastisk til at opsætte forskellige smarte knapvalg. Ved at give den, der ringer, mulighed for at vælge mellem at trykke 1 for at bestille bord eller 2 for at bestille hotelværelse, sparer du og dine kunder tid og energi ved at give gæsterne mulighed for nemt at komme i kontakt med den rigtige person. Husk også at optage en god velkomstbesked, der afspilles, når alle linjer er optaget, og ingen kan svare.
- Optagelse af opkald – En meget værdifuld funktion for en supportafdeling er optagelse af opkald. Du optager simpelthen alle opkald, som derefter kan bruges som dokumentation eller som træningsværktøj for nye medarbejdere.
De 8 vigtigste fordele ved en cloud-børs
1. Let at skalere op og ned
Fysiske telefoncentraler er pr. definition begrænsede. Hostede og lokale platforme kræver, at du investerer i hardware og fast infrastruktur på forhånd. Det efterlader dig med begrænset kapacitet, hvilket gør det svært at håndtere midlertidige spidsbelastninger. Det er også svært at op- og nedskalere antallet af brugere.
En cloud-baseret PBX er i stedet afhængig af software i skyen, hvor kapaciteten stort set er ubegrænset. Din udbyder kan derfor levere tilstrækkelig netværkskapacitet til at sikre, at der altid er nok til alle. En moderne cloud-central med en licensbaseret forretningsmodel giver dig mulighed for hurtigt at reducere dine udgifter, hvis din virksomhed skal skære ned på personalet. Desuden undgår du de hardwareomkostninger, der er forbundet med fysiske switche.
2. Du sparer penge
Den fleksible, skalerbare cloud exchange betyder, at du kun behøver at betale for præcis den kapacitet, du har brug for. Du kan nemt købe og opsige tjenester til medarbejdere og betale i form af licenser, som nemt kan opsiges, fastfryses eller flyttes mellem brugere.
Ud over at du undgår store engangsbeløb til hardware eller infrastruktur, vil du også sænke dine samlede omkostninger generelt. Cloud-baserede udbydere kan holde priserne nede, da de køber ressourcer i løs vægt for betydeligt lavere beløb og også vedligeholder deres platforme på en mere omkostningseffektiv måde.
3. Let at administrere og brugervenligt
En cloud PBX kan nemt tilpasses dine behov, og fordi den er virtuel, kan du foretage og modtage opkald, som om PBX’en var fysisk placeret på din arbejdsplads – men uden selv at skulle administrere den. Fordi en moderne cloud PBX er bygget til selvbetjening, har du hele tiden fuld kontrol og kan udnytte statistikkerne fra PBX ‘en bedst muligt.
4. Konstant opdateret software – ingen vedligeholdelse nødvendig fra din side
Du kan være tryg ved at vide, at din software løbende opdateres. Opdateringer vises automatisk på dit system, og du har altid adgang til den nyeste og bedste version af softwaren.
5. Let at integrere med andre systemer som CRM
En cloud PBX gør det også meget nemmere at integrere dine PBX-tjenester med andre cloud-baserede applikationer, du bruger. Du kan f.eks. linke PBX’en til din kalender eller integrere IP-telefoni, CRM og kundeservice med hinanden. En cloud PBX er simpelthen et moderne knudepunkt for kommunikation og samarbejde, som giver din virksomhed en håndgribelig konkurrencefordel.
6. Det fremmer internt samarbejde og øger produktiviteten.
Med et virtuelt omstillingsbord vil dit team også være bedre rustet til internt samarbejde, og du vil opleve højere produktivitet. Med en række funktioner som chat, videokonferencer og integrationer med andre systemer bliver arbejdsdagene både lettere og mere effektive.
Det rigtige valg af virtuelt omstillingsbord gør det nemt at styre din interne kommunikation. Tilpas din tilgængelighed, få nem adgang til kollegernes kontaktoplysninger, og chat med kollegerne.
7. Du tilbyder bedre kundeservice
Du får mere tilfredse kunder! Hvordan gør du det? Med smarte henvisninger og interaktiv voice response (IVR) får dine kunder hurtigere og bedre hjælp og kommer direkte til den rigtige person. Og hvis der ikke er nogen på stedet til at tage imod opkaldet på det pågældende tidspunkt, gør et godt omstillingsbord det nemt at opsætte og aktivere den rigtige IVR-besked, så de ved, hvad der foregår.
8. Fremme af telearbejde
Fordi en cloud PBX er mobil, kan du og dine medarbejdere tage telefonen og viderestille opkald, uanset om I er ude at rejse, arbejder hjemmefra eller står i frokostkøen. Med andre ord gør en virtuel PBX det nemt at arbejde hjemmefra eller på farten. En cloud PBX giver dig frihed, da alle PBX-funktioner er tilgængelige på din mobiltelefon. Du kan ændre dine åbningstider, justere din tilgængelighed og viderestille opkald. Det forenkler din arbejdsdag, uanset hvor du er – om det er fra hjemmekontoret eller i toget.
Sammenfatning
En cloud PBX er noget, som virksomheder i alle størrelser har brug for i dag. Du kan arbejde mere fleksibelt og effektivt, forbedre kundeoplevelsen og bruge masser af smarte funktioner til at booste din virksomhed. Du får også fuld kontrol over din telefoni. Du bestemmer, hvilket nummer der skal vises, når du ringer til nogen, og hvilke(t) nummer(e) du kan nås på. Og hvis du er på arbejde, kan du forudindstille, hvilke opkald du vil tage, og hvilke opkald der skal viderestilles til en kollega. Mulighederne er stort set uendelige.