E-handel blomstrer, og det ser heller ikke ud til, at branchen vil bremse op. Men kan du følge med den stigende efterspørgsel? En måde at lette byrden på er at bruge en kommunikationsløsning, der gør livet lettere for både kunder og medarbejdere.
E-handel vokser sig stadig stærkere
E-handel, det vil sige alle kommercielle transaktioner, som virksomheder eller forbrugere foretager over internettet, stiger konstant hvert år. I de senere år er internethastighederne blevet hurtigere, hvilket gør det lettere at holde kunderne tilfredse takket være en bedre online-brugeroplevelse. Samtidig er e-handelsvirksomhederne blevet mere sofistikerede, og for at være konkurrencedygtig skal man opfylde de stadig højere krav fra onlinekunderne.
Og forbrugerne elsker virkelig at shoppe online! Da Riksbanken undersøgte svenskernes betalingsvaner i 2020, sagde 66 %, at de havde købt varer og tjenester online inden for den seneste måned. I 2021 nåede det globale e-handelssalg op på omkring 4,9 billioner dollars. Dette tal forventes at vokse med 50 % i løbet af de næste fire år til omkring 7,4 billioner dollars i 2025.
Succesfuld e-handel kræver god kommunikation
For at få succes i e-handelsverdenen skal de forskellige dele af din virksomhed være flettet sammen. Din onlinebutik og tilstedeværelse skal være tæt integreret med dit lager, din distribution, din logistik og din kundeservice. For at få det til at fungere har du brug for en kommunikationsløsning, der kombinerer komponenterne i ét system og får dem til at arbejde gnidningsløst sammen. Lad os se nærmere på det!
TIP: Hvis du leder efter de bedste kommunikationsløsninger til detailhandlen, vil du elske dette blogindlæg!
Smart og nem kommunikation med VoIP og UCaaS
En dedikeret telefoniløsning kan hjælpe e-handelsvirksomheder af alle størrelser med at få styr på deres kommunikation. Efterhånden som flere virksomheder er gået over til cloud-tjenester, har de også opdaget fordelene ved VoIP (Voice over Internet Protocol). VoIP giver dig flere funktioner end en standard PBX og giver dig mulighed for nemt at foretage indgående og udgående opkald over internettet.
Men de fleste moderne virksomheder har brug for mere end VoIP i dag og en måde at skabe mere problemfri kommunikation på tværs af alle kontaktpunkter. En videreudvikling af VoIP er UCaaS (Unified Communications as a Service), som tager din kommunikation til det næste niveau. Det giver endnu flere muligheder og mulighed for at forene flere kommunikationskanaler på én platform, f.eks. telefoni, sms, e-mail, chat og meget mere. Som vi vil uddybe senere i denne artikel, er en god telefoniløsning afgørende for e-handelsvirksomheder for at sikre en smidig intern og ekstern kommunikation.
Forbedret ekstern kommunikation og kundesupport
Selv hvis dine kunder kun handler online, og du ikke har en fysisk butik, vil de forvente fuld kundesupport. Ifølge HubSpot vil 33% af forbrugerne hellere kontakte en virksomheds kundeservice via sociale medier end via telefon. Det betyder dog, at de fleste kunder stadig foretrækker at ringe, så muligheden for at kontakte dig via telefon bør bevares.
Med UCaaS kan dine kunder kontakte dig på den platform, de foretrækker. Da alle dine kommunikationskanaler er forbundet med hinanden, kan en kunde kontakte dig via livechatten på hjemmesiden og senere fortsætte samtalen i en e-mail.
Du kan også tage imod ordrer døgnet rundt og oprette selvbetjeningsmuligheder, f.eks. chatbots, der kan hjælpe med at besvare spørgsmål uden for arbejdstiden. Så kan kunderne få hjælp, selv om jeres kundeserviceteam er gået hjem for dagen.
7 grunde til, at dit team vil elske UCaaS
UCaaS muliggør hurtig og nem kommunikation både internt og eksternt ved at samle telefoni, videokonferencer, beskeder og samarbejdsværktøjer på én platform. Men her er 7 grunde til, at dit team vil elske UCaaS.
1. Kontakter på tværs af afdelinger
Da det er en cloud-baseret løsning, kan dine medarbejdere arbejde fra kontoret eller på afstand, men stadig have adgang til alle interne data. Medarbejderne kan deltage i videomøder, træning eller konferenceopkald, chatte med deres kolleger osv. og få den samme oplevelse samt en fantastisk videokvalitet.
2. Rådgivning
Det er nu blevet nemmere at dirigere opkald mellem afdelinger. Vil du have, at en kunde, der ringer til kontoret, skal forbindes direkte til lageret? Det er ikke noget problem. Hvis linjen er optaget, kan du få kunden stillet om til en anden linje eller afdeling. Det sparer ikke kun dine medarbejdere tid, men dine kunder vil også sætte pris på at blive stillet direkte om til den rigtige person.
3. Skalerbarhed
Fordi alt administreres i skyen, er det nemt at skalere op og ned. E-handelsvirksomheder oplever typisk sæsonudsving, og mange oplever spidsbelastninger i forbindelse med højtider som jul og Black Friday. UCaaS vil være en stor hjælp, da det er nemt at tilføje eller fjerne agenter for at imødekomme dine sæsonbestemte arbejdsgange.
Med velrenommerede UCaaS-løsninger som Telavox betaler du også kun for det, du rent faktisk bruger – og der kræves ingen vedligeholdelse.
4. Automatisering
En af de mest nyttige funktioner er automatisering. Ved at automatisere gentagne opgaver kan dine medarbejdere bruge mere tid på komplekse opgaver i stedet. Du vil se positive effekter som højere produktivitet og gladere medarbejdere. For e-handelsvirksomheder kan du finde brugen af automatisering særlig nyttig til at gøre følgende:
- Brug kontaktsøgning til at se, hvem du taler med
- Tagging af samtaler og kontakter
- Rapporter status
- Brug sluttid og få tid til administration mellem opkald
- Opdater kundeoplysninger
- At holde styr på statistikkerne
- Brug programmerbarhed til at få oplysninger fra din e-handelsplatform
5. Maksimering af effektivitet
Kundeservicechefer vil elske, hvor nemt det er at holde styr på deres kundeserviceteams præstationer, og hvordan køstyring giver dem mulighed for nemt at tilføje flere medarbejdere til en kø, hvis det er nødvendigt.
6. Mobil tilpasning
En anden fordel er mobilvenligheden. Alle medarbejdere kan logge ind i systemet og samarbejde med deres kolleger, uanset om de bruger en stationær eller bærbar computer, tablet eller smartphone. Så længe du har en internetforbindelse, kan du administrere kundeinteraktioner, selv på din telefon.
7. Integration med andre systemer
Bruger du CRM-systemer som Salesforce, MS Dynamics 365 eller HubSpot? Integration af telefoni med dit CRM vil gøre underværker for dine interne processer, og dit team vil altid få opdateret analytisk indsigt.
Sammenfatning
E-handel er eksploderet i de seneste år. Din kommunikationsløsning skal leve op til forventningerne for at kunne følge med og levere det, dine kunder vil have. Med UCaaS ruster du dig til fremtiden og får en problemfri og smidig måde at tale med dine kunder på.
Et af de mest fremtrædende problemer for kundeservicechefer er bemanding. Mangel på statistik gør det sværere at optimere antallet af agenter på opkald, men hvis du forbinder dit callcenter med UCaaS, er problemet let at løse. Ved at integrere dit kontaktcenter med UCaaS får du en end-to-end-løsning med fordele for dig og dine agenter, og dine kunder får en forbedret kundeoplevelse.
Er du interesseret i at lære mere om UCaaS og kommunikationsløsninger? Se nærmere på Telavox’ løsning, hvor PBX, chat, møder og kontaktcenter er samlet i én platform. Er du aktiv i detailsektoren? Læs videre for at finde ud af, hvordan Telavox kan gavne din virksomhed på flere måder!