Har du et flersproget supportteam? Så ved du, hvor svært det kan være at finde egnede agenter, men også hvor meget værdi det giver dine kunder at kunne vælge mellem flere sprog. Se her, hvordan du kan styrke din virksomhed med flersproget kundesupport.
Flersproget support betyder, at din kundesupport omfatter andre sprog end dit valgte virksomhedssprog. Det er en god måde at inkludere flere mennesker på ved at give dem mulighed for at vælge sprog, når de ringer eller kontakter dig online. Når de har valgt et sprog, bliver de stillet om til en agent, der taler det.
Nutidens virksomheder er internationale
Erhvervslivet bliver mere og mere internationalt i dag. Med kunder over hele verden betyder det naturligvis, at du er nødt til at nå ud til mennesker med forskellige modersmål. Selv om du ikke kan opfylde alles ønsker (dertales trods alt 7151 sprog i dag), kan du tilpasse dig de markeder, hvor du har flest kunder og størst fremtidspotentiale.
Kunderne har også højere forventninger i dag. Siden pandemien har kundeservice ændret sig markant, og kunderne kræver nu en gnidningsfri indkøbsrejse. Men der er mange måder at imødekomme disse forventninger på, selv hvis din kundeservice er fjernstyret.
3 grunde til at investere i flersproget support
At investere i flersproget support betyder at imødekomme øgede kundekrav; uden det risikerer du at miste kunder til andre brands, der tilbyder support på flere sprog.
1. Adgang til flere markeder
Flersproget support er en fordel, hvis din virksomhed opererer internationalt og derfor har kunder, der taler mange forskellige sprog. Så kan du potentielt nå ud til flere kunder.
2. Gladere kunder
Da mange mennesker er etsprogede, kan det være den eneste mulighed for at kommunikere med dem. Men selv flersprogede kunder vil sætte pris på at kunne vælge deres foretrukne sprog, når de vil have hjælp.
3. Bedre kundeservice
En anden mere direkte fordel ved flersproget support er, at du kan løse flere supportsager ved at tale med kunderne på det sprog, de forstår bedst. Dit supportteam kan arbejde mere effektivt og højst sandsynligt reducere tiden til løsning ved at eliminere behovet for oversættelse eller potentiel fejlkommunikation med kunden.
Læs mere: Hvorfor kundeservice bør måle løsning ved første kontakt
Mulige udfordringer med international støtte
Find de rigtige medarbejdere
Flersproget kundeservice betyder naturligvis, at du er nødt til at ansætte flersproget personale. Afhængigt af din virksomheds størrelse kan det være nødvendigt at finde medarbejdere, der har det godt med at kommunikere på flere sprog, eller opbygge særlige teams af medarbejdere med fokus på bestemte sprog. Det er en udfordring at finde medarbejdere med de rette sprogfærdigheder, men det vil betale sig i det lange løb.
Produktion af indhold
Jo flere sprog du tilbyder, jo mere indhold skal du producere. Ideelt set skal alt, hvad du producerer, være tilgængeligt på alle de sprog, du repræsenterer, både internt og eksternt. Det betyder, at du skal bruge mere tid på ting som oversættelser, kvalitetskontrol og på at holde alle supportdokumenter og andre ting opdaterede.
Håndtering af flere kanaler
Flere sprog betyder flere kanaler. Den bedste måde at håndtere flere kanaler på er med et omnichannel-kontaktcenter. På den måde skaber du en samlet kommunikation med dine kunder, uanset sprog og uanset om de kontakter dig via e-mail eller telefon.
Før kunden til den rette person
Når du tilbyder flersproget support, kan du ikke dirigere alle indkomne henvendelser til hvem som helst i dit supportteam – de skal hurtigt nå frem til den rigtige person. Men en nem måde at løse dette på er gennem en kommunikationsplatform, der muliggør smart routing. Agenter kan nemt se, hvem der er tilgængelig, og dirigere opkald eller beskeder til den rigtige person.
Resumé: Led et flersproget supportteam på den rigtige måde
Hvis du har besluttet dig for at investere i flersproget kundesupport, er den bedste vej frem at starte med at se på din kommunikationsløsning.
Omstillingsbord
Vælg en omstillingsbordservice, der muliggør smart routing, hvor agenter kan dirigere kunder til den rigtige afdeling og det rigtige sprog baseret på deres tidligere oplysninger, eller brug digitale løsninger til at dirigere opkald til den rigtige person.
Du kan tilføje et stemmesvar, der er målrettet forskellige sprog, og bede kunderne om at vælge sprog ved for eksempel at sige “for engelsk, tryk 2”.
Programmerbarhed
En programmerbar omstillingsbordservice er også en effektiv løsning til at designe automatiserede opkaldsflows. Dine kunder kommer til at tale med den person, der er bedst egnet til at tage imod opkaldet, da systemet genkender kundens nummer og sørger for at viderestille opkaldet direkte til den rigtige medarbejder. Det betyder, at agenten har mindre administrativt arbejde og kan fokusere på det, der er vigtigst: kunden.
Omnichannel
Et omnichannel-kontaktcenter giver dig også mulighed for at styre al kommunikation på én platform. Så selv om du har folk, der kommunikerer på flere sprog, får du et klart overblik.
Omnichannel gør kundekontakten mere personlig, uanset hvilket sprog eller hvilken kanal kunderne vælger at kontakte dig på. Ensartet kommunikation og smidigere kundekontakt over hele linjen.
Hvis du er interesseret i mere information, så tjek Telavox’ omnichannel-kontaktcenter ud. Og du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål!