Der er mange fordele ved at arbejde hjemmefra, men der er også udfordringer, især med hensyn til sikkerhed. Da WHO klassificerede coronavirus som en pandemi, var virksomhederne nødt til at tilpasse sig. Det blev endnu mere tydeligt under pandemien, hvor mange virksomheder blev tvunget til at gennemgå en hurtig digital transformation. Her undersøger vi nogle af de sikkerhedsudfordringer, vi står over for, når vi arbejder hjemmefra, og hvordan de kan løses.
God på udebane, men bedst på hjemmebane?
At arbejde hjemmefra har givet os helt nye udfordringer, ikke mindst hvad angår sikkerhed. Men denne overgang åbner op for en masse risici.
Vi håndterer måske fortrolige oplysninger på vores eget wi-fi – eller endnu værre – på et delt netværk. Hjemme, eller på en café for den sags skyld, har vi ikke de samme sikkerhedsprocedurer. Desuden kan det være svært at holde forretningshemmeligheder fra din partner, når I begge arbejder hjemmefra.
Daniel Sörlöv er specialist i identitets- og informationsbeskyttelse hos Microsoft. Han mener, at der er større tilgængelighed for hackere i dag, hvor alle er forbundet døgnet rundt, overalt.

“IT-miljøet har ændret sig utroligt meget i de seneste år, og kompleksiteten for os, der arbejder med IT-sikkerhed, er steget drastisk,” siger han.
IT-sikkerhed i hjemmet er nu et endnu vigtigere emne
På grund af de seneste års hurtige forandringstempo har mange virksomheder taget genveje. Det kan have resulteret i beslutninger og løsninger, der afslører sikkerhedshuller. Daniel Sörlöv har set en klar stigning i antallet af angreb i løbet af det seneste år, især mod små virksomheder.
Hjemmet, hvor vi ellers føler os mest sikre, er desværre et af de steder, hvor følsomme virksomhedsoplysninger er mest udsatte.
“Derhjemme arbejder vi på forskellige enheder. Vi går fra stationære computere på arbejdet til børnenes gaming-pc, hvor folk downloader dokumenter og holder møder. Det er et helt ukendt miljø for virksomheden. Det betyder, at man udsætter sig selv for flere risici”, siger Daniel Sörlöv.
Da der nu findes enheder, som virksomheder ikke kan kontrollere, bliver behovet for at tilpasse beskyttelsen stadig vigtigere.
“Vi kan måske ikke tage ansvar for alle hjemmecomputere, men vi kan sikre adgangen.”
Åbne netværk og sårbarheder
Hvad der kan være endnu værre end hjemmenetværket, er, når folk for eksempel sidder på en café eller bor på et hotel. Der kobler forretningsenheder sig på et ofte ubeskyttet netværk. En hacker kan nemt indsamle oplysninger via et adgangspunkt med samme navn og adgangskode som hotellets eller caféens netværk.
“Hvis signalet er stærkere, vil folk koble sig på mit netværk. Så kan jeg opfange og analysere al trafik. Det kan jeg gøre tusindvis af steder. Disse access points er nemme at betjene og skjule,” siger Daniel.
Det kan give hackere mulighed for at få fat i login-oplysninger, hvilket helt sikkert kan kompromittere din virksomheds sikkerhed.
Læs mere om det: Telavox faciliterer fjernarbejde for Lunda-virksomheder
3 løsninger på IT-sikkerhedsproblemer i hjemmet
Så hvad er løsningen på dette? Hvad skal man gøre, når man har brug for at arbejde hjemmefra? Daniel Sörlöv anbefaler tre metoder:
Multifaktor Multifaktor (eller multifaktorgodkendelse) betyder, at du skal bekræfte dit login med f.eks. e-identifikation. Der findes en række forskellige løsninger, fraBankID til fingeraftryk. På den måde kan selv et password-læk stoppes. Daniel Sörlöv anbefaler dog, at man undgår multifaktor med e-mail, da bekræftelseskoden kan komme frem til en kompromitteret e-mailadresse.
Kryptering Beskyt og krypter dine databaser og dokumenter. Det kræver dog, at login ikke kun baserer sig på simple adgangskoder, for så kan krypteringen låses op ved hjælp af disse.
Sporing Sørg for at oprette logfiler og spore ændringer. På den måde kan du se, hvad der sker i dit informationsmiljø og undersøge, hvad der er normal adfærd. På den måde kan du forhindre fremtidige angreb.
Hør hele interviewet med Daniel Sörlöv i Telavox‘ podcast Sveriges IT-chefer.
Telavox – en leverandør, du kan stole på
Telavox’ unikke UCaaS-platform har haft stor indflydelse på det nordiske marked. Løsningen består af en cloudcentral, mobilapplikation og interface med telefoni, chat, videokonferencer, statistikværktøjer og integrationer med andre systemer.
Telavox understøtter integrationer med digitale godkendelsesværktøjer som BankID, så du kan tilføje et ekstra lag af sikkerhed til dine kundeaktiviteter.
Telavox kan håndtere både IT og telekommunikation og er også en af de største operatører inden for B2B-sektoren. På den måde behøver vores kunder kun én leverandør. Vi har et stærkt fokus på mobiler til alle telefoni- og UCaaS-tjenester. Administratorer kan hurtigt og nemt komme i gang med appen og administrere brugere, omkostninger og datasikkerhed i en enkelt portal i stedet for at skulle logge ind i flere systemer.
Med Telavox kan brugerne drage fordel af automatisering, bedre kundeservice og effektive samarbejdsværktøjer, der styrker både den interne og eksterne kommunikation.