Hvordan ser det perfekte erhvervstelefonnummer ud? Mange går efter et pænt, geografisk ubundet nummer, f.eks. et 010-nummer – og jo flere nuller, det ender med, jo bedre! Men der er en række andre aspekter, man skal overveje. Her er nogle ting, du skal huske på, når du vælger et erhvervstelefonnummer.
Telefonnummeret – en del af virksomhedens ansigt udadtil
Er din virksomheds telefonnummer virkelig så vigtigt? I betragtning af at det er noget af det første, dine kunder møder ud over din hjemmeside, vil vi sige ja, helt sikkert! Du bør sigte efter et nummer, der er let at huske og udtale – både for kunder og medarbejdere.
Et godt telefonnummer ser forskelligt ud afhængigt af virksomheden
Som det meste andet er der tendenser inden for erhvervstelefonnumre. Hvis du har en helt lokal virksomhed, er det mere almindeligt med lokale områdenumre. Selvfølgelig skal kaffebaren på Möllevångstorget i Malmø f.eks. have et 040-nummer, og den lokale gadekøkkenbod i Kiruna skal beholde sit 0980-nummer. Men hvis du har kunder over hele landet, er et traditionelt geografisk ubundet 010-nummer ofte den mest populære løsning.
Men det er det, du laver, der primært bør afgøre, hvilken type nummer du vælger. En virksomhed, der har en eller anden form for kundeservice eller support, vil have stor gavn af at have et 010- eller 077-nummer – og et, der ender på så mange nuller som muligt.
For nogle virksomheder er mobiltelefonnumre nyttige
For virksomheder, der har mange udgående opkald og sælgere, er det dog lige det modsatte, der gør sig gældende. Mange af os er blevet ringet op af telemarketingfirmaer i lang tid og har lært at genkende 010-numre og andre firmanumre, hvilket betyder, at vi ofte ikke svarer, når det dukker op på skærmen. At vise et privat mobilnummer ved udgående opkald giver en mere personlig fornemmelse – og personen i den anden ende er mere tilbøjelig til at svare. (Men som med alle trends kan dette også snart ændre sig).
En ensartet nummerserie opfattes som seriøs – og det ser godt ud
En af de mest almindelige fejl, folk begår, når de vælger et telefonnummer til deres virksomhed, er at købe for få numre i rækkefølge. Du har måske otte medarbejdere nu og planlægger at ansætte måske en eller to mere, så du køber ti numre i alt. Det burde være nok, ikke? Nej – for før du ved af det, er virksomheden vokset til 15 medarbejdere. Operatøren vil ikke have nogen af de næste numre i sekvensen, og alle de fremtidige kolleger vil have numre spredt rundt omkring.
Telefonnumre skaber en større fællesskabsfølelse, end du måske tror. Hvis alle har helt forskellige numre, kan det føles mærkeligt internt – og frem for alt spredt og uklart for kunderne. Så vær forberedt på fremtiden, og køb en tilstrækkelig omfattende nummerserie fra starten!
I en stor virksomhed kan en standardiseret nummerserie endda skabe bedre samhørighed og struktur mellem kollegerne, især hvis de befinder sig forskellige steder. Det viser også professionalisme, seriøsitet og struktur over for omverdenen.
Hvorfor det rigtige telefonnummer til din virksomhed er så vigtigt
Uanset om man driver en stor eller lille virksomhed, har telefonnummeret en vigtig funktion – både internt og eksternt. Mange mindre enkeltmandsvirksomheder, som f.eks. håndværkere af forskellig art, har ofte deres private mobilnummer, som kommunikeres ud til kunderne, stribet på firmabilen. Men selv om man arbejder helt alene, er det vigtigt altid at have et fast nummer udadtil.
Når en kunde vil have fat i dig, er det ikke privatpersonen “Per Larsson”, de leder efter, men iværksætteren! Her får telefonnumret igen rollen som det seriøse ansigt, noget, der sender professionelle signaler til kunderne og repræsenterer din virksomhed på den bedst mulige måde. Hvis du er iværksætter, bør du altid have et virksomhedsnummer, så enkelt er det!
For at opsummere
Det vigtigste, når man vælger tal, er:
- Se på målgruppen: Hvem ringer til dig, og hvem ringer du til?
- Hvor er du aktiv, lokalt eller nationalt?
- Vælg et ensartet, professionelt og sikkert nummer
Held og lykke på vejen mod det perfekte telefonnummer, der repræsenterer din virksomhed så godt som muligt! Og hey, hvis du er i gang med at investere i erhvervstelefoni, så læs vores indlæg om de fejl, mange begår, når de køber en telefoniløsning!