SIP-trunking er en voksende metode til kommunikation over internettet. SIP-trunking gør det muligt for både dine fastnet- og softphones at oprette forbindelse til det faste telefonnet for at foretage opkald. SIP trunking bruger IP til at forbinde et opkald til det faste telefonnetværk (PSTN) i stedet for den traditionelle tilgang med PRI eller analoge linjer. SIP-trunking forbinder således din internetudbyder med din telefoncentral.
Introduktion
Hvorfor er det så fordelagtigt og noget, som flere og flere vælger at investere i? Det er en robust løsning til en fremtid, hvor vi fortsætter med at kommunikere online, og hvor flere og flere virksomheder flytter til skyen. Det er også en måde at reducere din virksomheds telefoniomkostninger på og noget, der vil forbedre fleksibiliteten i din organisation.
Denne guide giver dig alle de oplysninger, du skal bruge for at beslutte, om SIP-trunking er det rigtige for dig. Du vil også lære alt, hvad du har brug for at vide og mere til om kommunikation over internettet. Lyder det godt? Så lad os komme i gang!

Historien om SIP
For bedst at forstå SIP skal vi tilbage til tiden før internettet. I telefonens barndom blev fastnettelefoner brugt til at foretage opkald via det analoge Public Switched Telephone Network (PSTN), som bestod af kobberlinjer (PRI). På det tidspunkt var det nødvendigt med en fysisk forbindelse mellem to punkter for at få et opkald til at fungere. Efterhånden som tjenesten udviklede sig, kunne virksomheder købe en pakke, en såkaldt trunk, af deres udbyder. Trunken bestod så af et antal telefonlinjer.
Siden 1980’erne har kobberlinjer brugt ISDN til at forbinde til internettet, og trunking har udviklet sig til IP-trunking. Den største forskel mellem traditionelle trunks og IP-trunks er, at der i stedet for kobberlinjer bruges IP-forbindelser over internettet.
Verdens første VoIP-opkald
I slutningen af 1970’erne blev VoIP udviklet ved hjælp af flere forskellige protokoller. Det første VoIP-opkald, der gik ud over de analoge kobberlinjer, gik over IP-netværket. På det tidspunkt blev der brugt en NVP (Network Voice Protocol) over Arpanet (forgængeren for internettet). Den første VoIP-software, der kunne installeres på hjemmecomputere, kom i 1995. I 2003 blev Skype, som måske er det mest kendte alternativ i dag, introduceret på markedet.
SIP introduceres
SIP blev udviklet i 1996 og gjorde det muligt at inkludere video og chat i tillæg til tale. Det er blevet den mest udbredte stemmeprotokol, der er kompatibel med IP-baserede PBX’er og andre typer VoIP-produkter. Det blev hurtigt værdsat af mange virksomheder, da de ikke bare kunne føre deres opkald over internettet, men også kun behøvede at bruge ét netværk til alle medier og kunne udelukke de fysiske telefonkabler.
I begyndelsen af 2000-tallet begyndte man i højere grad at bruge kabler og DSL-forbindelser til internettjenester i stedet for analoge PSTN-linjer. Det betød hurtigere internet, hvilket igen betød, at VoIP-teknologien kunne udnyttes bedre. Da flere og flere begyndte at bruge VoIP, var der brug for SIP-trunking for at kunne foretage opkald ved hjælp af flere teknologier. Uden SIP-trunking ville VoIP kun have betydet, at man kunne foretage taleopkald internt, og man ville stadig have brug for kobberlinjerne til at ringe ud af kontoret.
Sådan fungerer SIP-trunking
En ting er sikkert, og det er, at vi vil gå helt over til at kommunikere via internettet. I Sverige er vi kommet langt, og her har de fleste virksomheder allerede udfaset de faste telefoncentraler og er gået over til cloudbaserede løsninger. Der er dog forskellige måder at kommunikere over internettet på. En af de mest populære tilgange er SIP-trunking.
SIP-trunks er virtuelle telefonlinjer, der bruger SIP-protokoller til at foretage taleopkald (VoIP). SIP gør det muligt for udbydere at oprette forbindelse til din PBX, og alle dine telefonnumre er forbundet direkte til SIP-trunken. En SIP-trunk kan have ubegrænsede linjer, så du behøver aldrig at bekymre dig om øgede omkostninger, hvis du har brug for at tilføje flere linjer eller fjerne eksisterende!
Hvad skal der til for at bruge en SIP-trunk?
For at bruge en SIP-trunk skal du have et internetabonnement og en telefoncentral, der er SIP-kompatibel. Din internethastighed skal være hurtig nok, men det er normalt ikke noget problem, da hastighederne hos de fleste udbydere opfylder kravene.
Hvordan ved du, om din telefoncentral er SIP-kompatibel?
De fleste nye telefoncentraler er SIP-kompatible. Mange ældre PBX’er er designet til det gamle kobbernetværk, og det kan være nødvendigt at opgradere eller købe en ny. Det er muligt at investere i en gateway, der lader trafikken på din gamle PBX gå over internettet i stedet. Men ældre faste telefoncentraler er generelt dyrere og sværere at vedligeholde, så det er en god idé at se på andre muligheder og investere i fremtiden.
Fordele og ulemper ved SIP-trunking
Reducerede omkostninger og øget fleksibilitet
Alle telefonopkald foretages over internettet, så du betaler ikke pr. minut eller pr. opkald.
Så der vil være lavere abonnements- og trafikomkostninger. Da løsningen gælder for alle, der er tilsluttet virksomheden, er det ligegyldigt, om dine kolleger arbejder hjemmefra, deres opkald vil også være gratis. Du reducerer også omkostninger til installation, konfiguration, vedligeholdelse og hardware.
Fordi SIP-trunks ikke er fysisk bundet til et bestemt sted, behøver du ikke at skifte nummer, hvis du flytter til et nyt kontor. Fordi det er en skalerbar løsning, kan du reducere antallet af linjer, hvis det er nødvendigt, men også nemt skalere op uden ekstra omkostninger. Nye brugere tilføjes også hurtigt og nemt.
Et andet positivt aspekt er, at overgangen til SIP-trunking ikke er noget, der påvirker virksomheden eller medarbejderne i sig selv. Ingen vil bemærke overgangen, men i praksis handler det primært om at ringe over internettet i stedet for over kobberlinjerne.
Ulemper ved SIP-trunking
Hvis du har en fast telefoncentral i dag og vil flytte fra den til en helt ny løsning, vil det i første omgang kræve en stor investering i nyt udstyr.
Det er sjældent, at internetforbindelsen holder op med at virke, men hvis internettet er nede, er det ikke muligt at foretage opkald. Så er der selvfølgelig mulighed for at bruge din mobiltelefon i stedet.
Endelig er det også værd at påpege, at eftersom SIP-trunks er eksponeret for internettet, skal du have en god netværkssikkerhed på plads. SIP-trunking i sig selv medfører ikke en øget risiko, men der skal være passende sikkerhedsforanstaltninger på plads, for at det er sikkert.
Er SIP Trunk noget, din virksomhed har brug for?
Skal jeg bruge en SIP-trunk for at foretage opkald over internettet?
Nej, det gør de ikke. De eneste tilgængelige løsninger er ikke traditionelle PBX’er eller SIP-trunking, men der findes andre, skræddersyede UCaaS-løsninger, som er endnu mere fordelagtige. UCaaS står for Unified Communications as a Service og er en paraplybetegnelse for cloudbaserede kommunikationsløsninger. Det er en måde at samle din virksomheds kommunikation på én platform. Du har f.eks. omstillingsbord, mobiltelefoni og chat i én app.
Hvem er SIP-trunking egnet til?
SIP-trunking er en smart løsning for større virksomheder, der bruger mange forskellige numre. Det er også velegnet til virksomheder, der har et eksisterende omstillingsbord, som de ikke ønsker at skille sig af med. Frem for alt handler det om at se, hvad jeres behov er, og hvilke krav I har til jeres telefoni og kommunikation. Hvis du kun foretager taleopkald og ikke har et større behov for andre funktioner, kan SIP-trunking fungere godt til at reducere omkostningerne og øge fleksibiliteten.
Ofte stillede spørgsmål og svar om SIP-trunking
Hvor lang tid tager det at implementere en SIP-trunk?
Hvis du opfylder kravene, dvs. har en tilstrækkelig hurtig internetforbindelse og en IP-kompatibel telefoncentral, kan implementeringen klares på få minutter. Du skal bare beslutte, hvilke telefonnumre du vil bruge, og hvor på internettet du vil sende opkaldene hen.
I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at omkonfigurere din PBX, så den kan tale med SIP-trunk-udbyderens PBX. Det kan kræve en hurtig omprogrammering.
Hvordan adskiller forskellige SIP-trunk-løsninger sig fra hinanden?
Løsningerne er egentlig slet ikke forskellige. SIP-trunking-løsninger er generelt simple og enkle. I bund og grund handler det om at kunne forbinde opkald over telefonnettet ved hjælp af det udstyr, man har. Det er en enkel tjeneste til dem, der vil have telefoni til en lav pris og ikke en masse ekstraudstyr.
Lav en prissammenligning, og gennemgå de forskellige udbyderes tilbud. Spørg dem f.eks., hvad der sker, hvis din internetforbindelse er nede, og hvad deres servicetilgængelighed er.
Er SIP-trunking sikkert?
Nogle mennesker er bekymrede for, at SIP-trunking og opkald over internettet ikke vil være lige så sikre som opkald over det faste telefonnet. Der kan være en frygt for, at SIP åbner op for sårbarheder i netværket, eller at det bliver lettere for udenforstående at lytte med på samtaler.
SIP-trunking udgør dog ikke nogen yderligere sårbarhed for netværkssikkerheden, da det bare er en protokol, der sikrer, at du kan sende og modtage information. Den fungerer som en kontrolleret gateway til PSTN, det analoge telefonnetværk. SIP-trunking har derfor ikke noget at gøre med din netværkssikkerhed. SIP-trunks er dog eksponeret for internettet, så din netværkssikkerhed skal være stabil.
SIP-trunking bliver derfor, hvad du gør det til, og hvordan du bruger det. En almindelig telefon kan også udgøre en sikkerhedsrisiko. Så hvis du vælger en udbyder, der ved, hvordan det skal sættes op, er det meget sikkert.
Sørg for, at dit netværk er sikkert
Hold din software opdateret, lige fra din router til din telefoncentral, for at reducere risikoen for sikkerhedsproblemer. Brug komplekse adgangskoder, som du skifter ofte. Sørg for, at din PBX er sikret med firewalls.
Spørg også udbyderen, om de bruger deres eget netværk eller en andens. Der er udbydere, som sælger SIP-trunks fra andre udbydere. Du vil gerne vælge en, der bruger sit eget netværk, og som har fuld kontrol over sin service.
Giver det dårligere stemmekvalitet at bruge SIP?
Kort sagt: nej, tværtimod. Stemmekvaliteten afhænger af de parametre, der anvendes af operatøren, og den telefon, du bruger. Mange udbydere bruger HD Voice, som giver en kvalitet, der er bedre end det gamle telefonnetværk.
Alternativer til SIP-trunking
Er SIP-trunking den bedste løsning til telefoni?
At foretage opkald over internettet er den mest fremtidssikrede løsning, i hvert fald indtil videre. Brug af VoIP-teknologi er velegnet til de fleste virksomheder og brancher, uanset hvor meget du ringer, eller hvor du har kontorer. Det, du skal gøre, er at gennemgå dine telefonibehov, og hvad du vil få brug for i fremtiden.
Hvis du vil beholde din telefoncentral og er på udkig efter en mindre løsning
Hvis du for nylig har investeret i en cloud-baseret PBX eller har en fast PBX, der har fungeret godt i mange år, kan du vælge at beholde den, men integrere den med SIP. En nyere cloud-baseret PBX er sandsynligvis allerede IP-kompatibel, men en ældre PBX skal måske opgraderes for at implementere SIP.
Telavox’ SIP-trunking-tjeneste giver dig mulighed for at beholde den PBX, du har, men du bruger os som operatør. Det betyder, at vi forbinder opkaldene og håndterer integrationen med en SIP-trunk, som giver dig mulighed for at foretage opkald over internettet. For at dette skal fungere, skal du selvfølgelig
Telavox SIP-løsning med 5 ord
1. omkostningseffektiv
Lavere omkostninger for din virksomhed. Du har ikke længere brug for fysiske telefonlinjer, som er ufleksible og dyre at vedligeholde. Internationale opkald bliver også meget billigere.
2. globalt
Telavox bruger Voxbones globale SIP-trunking-tjeneste, og vi kan derfor tilbyde numre i over 65 lande. Desuden bruger mange Telavox-kunder deres nordiske konti til deres kontaktcentre over hele verden.
3. Fleksibel
Tilpas dig til din virksomheds behov lige nu ved nemt at skalere op eller ned. Med gammeldags fysiske telefonlinjer var det en tidskrævende og kompleks opgave at øge antallet af erhvervstelefonlinjer. Moderne VoIP-løsninger med SIP-trunking gør den slags ændringer næsten øjeblikkelige.
4. fremtidssikret
SIP-trunking er en løsning for fremtiden. I mange dele af verden er det gamle netværk af kobberlinjer ved at blive udfaset. Med SIP-trunking kan du være sikker på, at dine taleopkald altid når frem til den anden part, selv i områder, hvor der ikke er noget fysisk netværk.
5. Integrationsvenlig
Integrer med andre telefonimiljøer via SIP. Telavox understøtter lokale udbydere fra Mitel, Avaya, Aastra og LG-Ericsson. Telavox tilbyder også en række integrationer med CRM-systemer og Microsoft Teams.
En komplet og brugervenlig UCaaS-løsning
For dem, der vil gå skridtet videre og investere i en løsning, der er optimeret til fremtiden og sikrer endnu bedre kommunikation både inden for og uden for virksomheden, er der flere muligheder.
Telavox har altid haft blikket rettet mod fremtiden. Da vi startede virksomheden i begyndelsen af 2000’erne, var det for at udvikle en bedre måde for virksomheder at kommunikere på og for at bringe forretningskommunikation ud i skyen. Vi adskiller os fra mange andre UCaaS-udbydere, fordi vi selv har udviklet og ejer alt. Vi har arbejdet med telefoni over internettet lige fra begyndelsen, og vores løsning er konstant blevet forfinet og forbedret.
Vores komplette kommunikationsplatform omfatter omstillingsbord, telefoni og mobiltelefoni. Du kan bruge en hvilken som helst enhed til at kommunikere, som du vil – du får den samme oplevelse uanset hvad. Læs mere om alle de fordele, der følger med vores løsning, her.
Lille-ring-over-nettet-ordbog
Lydkodek
Codec er en forkortelse af encoder/decoder, som betyder digital komprimering og dekomprimering af lyd. Det gøres for at reducere filstørrelsen, så overførslen over internettet går hurtigere. I forbindelse med opkald over internettet betyder det, at stemmen, dvs. lydsignalet, komprimeres digitalt, og når lydsignalet når sin endelige destination, dekomprimeres det, så det kan afspilles i fuld kvalitet. Det er sådan, VoIP bliver gjort muligt.
DID (direkte indgående opkald)
SIP-trunking bruger DID (Direct Inward Dial), hvilket betyder, at alle på kontoret kan have deres egen SIP-linje. For at bruge DID skal du bruge ISDN eller en anden digital forbindelse. DID er en funktion, der betyder, at du kan give hver medarbejder sit eget nummer uden at skulle bruge en dedikeret telefonlinje til det.
DSL (digital abonnentlinje)
Det er en anden almindelig metode til at koble sig på internettet ved hjælp af telefonlinjer. Ligesom ISDN kan tale og data overføres samtidigt.
IDSN (Integrated Services Digital Network)
En almindelig metode til at koble sig på internettet via almindelige telefonlinjer, som blev udviklet i 1980’erne. Da netværket er digitalt, kan flere enheder bruges samtidig, f.eks. telefoner og computere.
IP (internetprotokol)
IP-telefoni betyder, at man foretager opkald over internettet i stedet for det traditionelle telefonnetværk. IP er den kommunikationsprotokol, der bruges til at sende information over internettet.
PSTN (Public Switched Telephone Network)
Det analoge, traditionelle telefonnetværk, der består af kobberlinjer.
QoS (tjenestekvalitet)
QoS er en routerindstilling, der fortæller netværket, at det skal prioritere taleopkald for at undgå interferens og tab af kvalitet. Med QoS-indstillingen opretholdes lydkvaliteten, selv når der foregår dataforbrugende aktiviteter som f.eks. videostreaming eller download af store filer.
SIP (Session Initiated Protocol)
SIP er den protokol, der bruges til at sende stemmeinformation over netværket. En SIP-trunk muliggør online-opkald, dvs. streamede opkald i stedet for traditionel telefoni over telefonnetværket.
SIP-telefon
Hardware- eller softwarebaserede telefoner, der bruger VoIP til at foretage opkald. Det er et andet navn for VoIP-telefon eller en softphone.
Softphone
En softphone er et stykke software, som du installerer på din computer eller tablet, så du kan bruge enheden som en hvilken som helst anden telefon. Den bruges oftest sammen med VoIP til at foretage opkald over internettet.
UCaaS (Unified Communications as a Service)
UCaaS betyder, at man abonnerer på (normalt) skybaserede løsninger til Unified Communications. En grundlæggende version af UC kan f.eks. være at samle virksomhedens telefoni, chat, omstillingsbord, e-mail og videoopkald på én platform.
VoIP (Voice over Internet Protocol)
En teknologi eller et koncept til taleopkald over internettet. Kaldes også IP-telefoni, bredbåndstelefoni og internettelefoni.