"Før var vi nødt til at bede om hjælp til mange ting. Med Telavox kan vi gøre det selv - ændre telefonabonnementer, øge og mindske surfing og så videre."
Lars-Åke Winberg
Vicedirektør for administration hos Erikshjälpen

Om virksomheden
Erikshjälpen er en børnerettighedsorganisation med en ideel secondhand-virksomhed. Siden 1946 har de arbejdet for børns rettigheder i Sverige og verden. De er til stede i 16 lande og driver omkring 50 secondhand-butikker rundt om i Sverige samt i Norge, hvor indtægterne støtter børns rettigheder.
Lars-Åke Winberg er vicedirektør for administration hos Erikshjälpen og var involveret i valget af en ny telefoniløsning. I juni 2020 havde Erikshjälpen de første møder med Vilhelm Green hos Trecom.
Jens Månevall har været systemtekniker hos Erikshjälpen siden 2021 og sidder på hovedkontoret i Huskvarna. I sin rolle håndterer han generelle IT-opgaver og har også været involveret i foreningens telefoni – alt fra at oprette nye brugere, uddele SIM-kort og sætte telefoncentraler op.

Lars-Åke Winberg og Jens Månevall, Erikshjälpen.
Løsningen
Men hvordan gik overgangen for Erikshjälpens medarbejdere på deres hovedkontor? Lars-Åke husker idriftsættelsen som smidig:
“Vi distribuerede SIM-kort og fik en træning, hvor medarbejderne lærte, hvordan de indstiller deres telefoner og abonnementer. Der var en gennemtænkt proces, hvilket gjorde det effektivt. De fleste var i gang samme dag, som de skiftede SIM-kort.”
Skiftet til Telavox gjaldt ikke kun Erikshjälpen. Også bistandsorganisationen Human Bridge og den ideelle forening Lindra Second Hand skulle med på forandringsrejsen.
Vilhelm hos Trecom beskriver det som en kompleks struktur med mange abonnementer, hvilket blev kompliceret af, at mange butikker brugte trådløse telefoner. Halvdelen af disse butikker er Erikshjälpens egne, mens resten er partnerbutikker som kirker eller lokale foreninger.
Jens Månevall blev kastet direkte ind i varmen – da han startede, var denne migrering netop sat i gang. Han så hurtigt fordelen ved at bygge køsystemer og tastemenuer i Telavox adminportal, da de gik fra fastnettelefoner til mobiler.
“Butikschefer og arbejdsledere får egne mobiltelefoner, hvilket de ikke har haft tidligere. Det åbner for en helt anden håndtering og fleksibilitet, da vi nemt kan lægge dem ind i forskellige køsystemer,” siger Jens.
I disse køsystemer kan Jens med lethed justere samtaleflowet og, hvordan kundeoplevelsen skal se ud.
“Nogle kunder er ikke vant til at google og foretrækker at høre vores åbningstider ved at ringe til os. Så får de information om afvigende åbningstider, kan lave en booking eller give besked, hvis man for eksempel har en sofa, der skal hentes.”

Resultatet
En af de vigtigste fordele, som Lars-Åke ser ved skiftet, er, at de kan gøre meget mere selv:
“Tidligere var vi nødt til at bede om hjælp for at få lavet en masse ting. Med Telavox kan vi gøre det på egen hånd – skifte telefonabonnement, øge og sænke data, og så videre.”
Også Jens sætter pris på alt det, han kan gøre selv:
“Med Telavox kan jeg bestille SIM-kort med lethed, og det er super enkelt at oprette en ny bruger. Hvis nogen starter med kort varsel, kan jeg fikse et SIM-kort på fem minutter, så de kommer i gang,” siger Jens.
Lars-Åke forklarer, at de nu har noget, de ikke havde tidligere: kontrol over deres telefoni.
“Telavox’ platform er let at forstå, og vi kan i store træk gøre hvad som helst selv. Med lidt oplæring kan hver enkelt administrere sit eget abonnement. Det er også enklere at bruge i vores butikker, plus at vi har dækning flere steder, end vi havde tidligere.”
Vilhelm Green hos Trecom er enig:
“Med Telavox får Erikshjälpen og deres foreninger en helhedsløsning, hvor alt er samlet i en smart platform på Telias net. Vi hos Trecom er stolte af en så vellykket levering.”