I dag tager næsten alle deres arbejdsmobil med til udlandet – uanset om det er en todages forretningsrejse til Østrig eller tre ugers ferie til Thailand. Men hvis du ikke har styr på dine mobiler, kan du ende med en stor regning bagefter! Her er nogle tips til, hvordan du får styr på brugen af din erhvervsmobil, og hvorfor du skal være ekstra opmærksom på dine opkalds- og dataomkostninger.
For ti år siden var det en meget større udfordring at kunne bruge sin erhvervsmobil i udlandet uden at bekymre sig, end det er i dag. I 2017 blev der indført roamingregler, så du kan rejse overalt i EU og foretage opkald og surfe til samme pris som i dit hjemland.
Hvis du er på forretningsrejse i Tyskland, er det lige så nemt at chatte med kollegerne i München, som det er at ringe hjem til Malmø. Så i dag er der ingen problemer med at tage din forretningsmobil med til udlandet – så længe du opholder dig inden for EU. I andre lande er det dog vigtigt at være opmærksom på reglerne!
Varierende priser fra land til land
Der er lande uden for EU, som har regler og operatører, der er meget anderledes end dem, vi er vant til. I nogle tilfælde kan det være ekstremt dyrt overhovedet at bruge sin telefon, uanset om man foretager opkald, modtager opkald eller surfer. I Rusland er det f.eks. ikke ualmindeligt, at det koster flere hundrede dollars bare at besvare et opkald. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på priser og andre retningslinjer i det land, du rejser til – det kan være meget dyrere, end du tror!
Bedre modtagelse i udlandet end hjemme
Selvom telefonpriserne uden for EU varierer, er det som regel nemt at surfe og ringe. Dækningen er som regel fremragende, og det samme er lyden. I mange tilfælde får du også bedre dækning, når du ankommer til et nyt land – fordi alle de forskellige operatører i det pågældende land kæmper om dig!
Det er vigtigt at få både turister og forretningsrejsende til at bruge deres netværk – hvilket betyder, at de aktivt arbejder på at opsnappe dine opkald og din browsing. Det betyder, at når du rejser til et land uden for EU, vil du ofte have en hurtigere og bedre forbindelse end inden for grænserne.
Sådan får du styr på dine firmamobiler i udlandet
De fleste virksomheder har en politik for, hvordan medarbejdere, der ofte er på forretningsrejse, skal bruge deres telefoner. I bedste fald har de også en mobiludbyder, der kan hjælpe med at regulere og kontrollere, hvordan telefonen rent faktisk bruges.
En almindelig retningslinje er at sætte en grænse for internationale data – det vil sige, at personen kun kan surfe op til et bestemt beløb, f.eks. 50 euro, og så stopper det automatisk. Hvis personen ikke aktivt accepterer at fortsætte med at surfe eller køber mere surf ud over kontrakten, undgår man en dyr overraskelse, når regningen kommer.
Altid gratis at ringe via wifi
Virksomheder, der bruger en cloudbaseret IP-telefoniløsning, har en ekstra fordel, som kan minimere høje omkostninger, især uden for EU. Ved at have en politik for, hvordan og hvornår man må bruge sin telefon i udlandet, kan man f.eks. regulere, at udgående opkald kun må foretages via internettet og mobilappen – da det så er helt gratis at ringe.
Tips til læsning: Hvorfor din virksomhed har brug for en telefonpolitik
Kontroltilladelser i udlandet afhængigt af, hvem der rejser
Som it-chef eller ansvarlig for telefoni i virksomheden er det vigtigt også at afklare, hvem der rent faktisk vil bruge mobiltelefonen meget i udlandet i virksomheden, og være klar over retningslinjerne her. Med en god telefoniløsning kan du endda administrere hver brugers mobilabonnement separat og tildele tilladelser i henhold til rolle eller brug. En supportmedarbejder kan f.eks. ikke bruge sin arbejdsmobil, når han er på ferie i Sri Lanka. Se på dine specifikke brugermønstre, og find ud af, hvem der skal have adgang til hvad.
Der kan være 5-10 medarbejdere i din virksomhed, som rejser meget uden for EU på forretningsrejse – og de rejser måske ofte til den samme region. Ved at analysere, hvilke lande du rent faktisk besøger ofte, kan du vurdere, hvilken løsning der bedst opfylder dine medarbejderes behov uden at sprænge banken. Skal en sælger være i Beijing i tre måneder? Det vil sandsynligvis kræve en anden type mobilløsning, end hvis lederen skal på indkøbstur til London i en uge!
Tip. En telefonpolitik er en god måde at kontrollere medarbejdernes telefonbrug på, både på kontoret og i udlandet. Sådan skriver du en god telefonpolitik.
eSim er en løsning til tilbagevendende rejser
For kolleger, der ofte rejser til de samme lande, kan du også kombinere dit almindelige SIM-kort med et elektronisk, som du altid har i din mobil og kan slå til og fra. Ofte er der udbydere, som er gode til roaming i bestemte lande, så du kan ringe og surfe til bedre priser end hos din almindelige udbyder. Med et e-sim hos en bestemt operatør kan du holde omkostningerne nede i udlandet, mens du fortsætter med at bruge din valgte løsning derhjemme. Et plus er, at medarbejderen ikke skal bøvle med at skifte fysisk SIM-kort hver gang!
Vil du vide, hvordan du bedst kan hjælpe dine medarbejdere med at bruge deres mobiler rigtigt – og arbejde smartere både internt og med kunderne? I vores guide“Sådan administrerer du mobiler i din virksomhed og undgår dyre abonnementer” giver vi dig vores bedste tips!