I dag arbejder mange af os hjemmefra, og det er blevet en mere og mere accepteret del af vores arbejdsliv. Men hvordan kan vi blive mere produktive, når vi arbejder fra sofaen? Meget afhænger af IT-løsningen. Her fortæller vi dig, hvilke værktøjer din IT-løsning bør have!
Ændrede betingelser for telearbejde
Da Sveriges Statistik præsenterede nye statistikker i slutningen af 2020, viste det sig, at hver tredje svensker arbejdede hjemmefra mindst en dag om ugen. Den opadgående tendens inden for telearbejde skyldes selvfølgelig i høj grad den coronaviruspandemi, der ramte verden i 2020. Mange virksomheder, der havde mulighed for at tilpasse sig, valgte at give deres medarbejdere mulighed for at arbejde hjemmefra. Mens mange blev tvunget til en ny måde at arbejde på, førte det til en større forståelse, ikke kun for andre mennesker og behovet for at arbejde sammen for at stoppe spredningen af virussen – men også for styrkerne ved telearbejde.
Som forventet viser Svenskerne og internettet 2020 også en stor stigning i fjernarbejde hjemmefra. Før pandemien var det kun lidt over 2 % af fuldtidsarbejderne, der arbejdede hjemmefra størstedelen af deres arbejdsdag. I dag er dette tal steget til 23 %, hvilket er mere end en tidobling. Vi kan også se, at 83 % af alle dem, der har arbejdet hjemmefra, siger, at det har været en stor eller ret stor succes. At fjernarbejde har fungeret godt for langt de fleste, er tydeligt, da 9 ud af 10, der arbejdede hjemme under pandemien, ønsker at fortsætte med at gøre det i fremtiden.
Bedre resultater og sundhedsmæssige fordele med telearbejde
Mange undersøgelser af telearbejde viser, at det øger produktiviteten og samtidig reducerer stress. Det skåner miljøet, øger medarbejdernes loyalitet og gør det lettere at opretholde en bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv. Det skaber forudsætningerne for fleksibilitet, hvilket også generelt får medarbejderne til at føle sig meget bedre tilpas. Det giver også plads til at tiltrække talenter fra den anden side af kloden.
En almindelig bekymring blandt arbejdsgivere har været, at telearbejde hjemmefra vil få dem til at miste kontrollen over, hvordan medarbejderne arbejder. Traditionelt har arbejdsgivere holdt øje med den tid, medarbejderne bruger på arbejdet. Når det drejer sig om telearbejde, bør fokus i stedet være på, hvad der gøres i arbejdstiden.
Det opnåede resultat er også en bedre måleenhed end antallet af timer på kontoret. Derfor skal ledere være i stand til at sætte klare mål og definere formålet med, hvorfor medarbejderne skal arbejde eksternt. Udkrystalliserede mål giver mulighed for større udviklingspotentiale for både den enkelte og virksomheden som helhed.
I det usandsynlige tilfælde, at du har brug for endnu flere svar på, hvorfor telearbejde er det nye sort, kan du læse om 6 grunde til, at din virksomhed bør begynde at telearbejde.
Succesen med telearbejde afhænger meget af IT-løsningen
Mange mennesker oplever, at når de har brug for fred og ro til at udføre en bestemt type opgave, der kræver høj koncentration, er telearbejde hjemmefra overlegen. Siden pandemien ved vi desuden, at det er godt at arbejde hjemmefra, hvis man føler sig utilpas, men stadig føler sig rask nok til at arbejde.
En undersøgelse foretaget af Owl Labs viste, at 16 % af alle virksomheder i verden giver deres medarbejdere mulighed for at arbejde fuldt ud på afstand. Virksomheder som Spotify giver nu alle deres medarbejdere mulighed for at arbejde eksternt og i stedet arbejde hjemmefra, på en kaffebar eller i deres sommerhus. Men at kunne arbejde effektivt på afstand afhænger i høj grad af arbejdsgiverens IT-løsning, for hvis teknologien ikke er i orden, kan de positive effekter udeblive.
4 funktioner, som din it-løsning bør have
1. Chat – så du nemt kan holde kontakten
Chat er et perfekt værktøj til fjernarbejde. Det gør det nemt at sende korte beskeder og få hurtige svar. Du kan chatte en-til-en eller i chatgrupper. Hos Telavox har vi f.eks. oprettet et chatrum for alle medarbejdere, hvor de kan få oplysninger om nyheder i virksomheden.

2. Videomøder
For at fjernarbejde hjemmefra skal fungere så gnidningsløst som muligt, vil de fleste mennesker nogle gange have brug for digitale møder. Af dem, der arbejdede hjemmefra i 2020, havde 9 ud af 10 digitale videomøder – og endda 9 ud af 10 mener, at disse møder fungerer meget eller ret godt.
Med Telavox’ videokonferencer kan du nemt organisere interne og eksterne møder uden besvær. Sammen med kollegerne kan du komme i gang med det samme i vores chatfunktion. Hvis du har brug for et link til at invitere til et eksternt møde, skal du bare kopiere en URL og indsætte den fra omstillingsbordets visning.
3. Mobilapp til når du er på farten
De bedste telekonferencer er tilgængelige, nemme at bruge og skaber bedre samarbejde i virksomheden. Hvis du bruger din mobiltelefon, har du som regel kun brug for én app. Her opretter du blot en invitation til konferencen og sender derefter koden ud til deltagerne. Du kan ringe direkte ind i appen via en fastnet- eller anden mobiltelefon – du behøver ikke engang at bruge din egen telefon.
4. Smarte profiler – hold styr på kollegernes tilgængelighed
I Telavox bruger vi profiler, som giver dig mulighed for at fortælle dine kolleger, hvor du er på en relevant måde. Så kan de hurtigt se, om du sidder hjemme i din lejlighed og arbejder, om du er til yoga eller til frokostmøde.
Sammenfatning
Det er selvfølgelig ikke alle brancher, der kan anvende fjernarbejde. Men hvis muligheden er der, findes der nu digitale værktøjer, som gør det nemt at arbejde, uanset hvor man er, og levere mindst lige så høj kvalitet som på kontoret.
Der findes masser af digitale værktøjer i dag, som dit team kan bruge. Smarte digitale værktøjer er afgørende, hvis du vil have succes med fjernarbejde, så hvis du vil hjælpe dine medarbejdere med at arbejde mere effektivt hjemmefra, bør du se nærmere på nogle af disse.
Telavox har platformen til at forenkle din virksomhedskommunikation – både med kolleger og med kunder. Kontakt os, så fortæller vi dig mere!